Mi az a SportUlti?!
Utolsó frissítés: 2021.12.05. 16:55

A kedves kérdezők, és félreértések elkerülése végett le kell szögeznem, hogy mivel kizárólag a VIP-tagok támogatásai tették lehetővé a SportUlti kifejlesztését (is), ezért csak VIP-tagok tudnak bármikor szabadon SportUltizni. A csalók sem ronthatják így észjátékunk ma ismert legnívósabb formáját.
Aki makacsul nemVip, az a Péntekenként 19 órára kitűzött SportGP-n tudja kipróbálni az online SportUltit.
Vegyétek figyelembe, hogy rengeteg Programozói munka órám van ÉS LESZ nekem ebben, rendes meló, család, más hobbyk mellett éjszakákon át fejlesztgetem a játékoldalt.
Támogató megértéseteket köszönöm, küzdjünk együtt az ulti felvirágoztatásáért!

Minden asztalra ugyanaz a leosztás kerül, így a kártyaszerencse ebben a játéknemben kiküszöbölésre került. Az osztás véletlenszerű, nincs lapválogatás.
A szabályok azonosak, egyetlen különbség talán, hogy a sima Parti is lejátszható, nem kötelező kontrával bedobni.
Az ellenfeleink talonozása, hibázásai persze minket is sújthatnak. Ezeket kiküszöbölni sok esetben lehetetlen, azonban törekedni kell rá, ezért például bevezetésre került a GrandPrix kieséseknél már ismert és bevált módszer, miszerint a sikertelen kontra egyéni marad, a vétlen védőtársat nem érheti ilyen hátrány.

Az szerez több pontot, aki ugyanabból a lapból jobban teljesít, mint a másik asztalokon azonos széken azonos lapot kapó ellenfelei.
Klasszikus értelemben véve nyerni sem kell, elég csak kevsebbet veszíteni, mint mások ugyanebből a lapból.


Nem kell tehát többé rettegni a kézbe osztott terített lapoktól - ha minden asztalon ugyanaz történt, senki sem nyer és nem is veszít semennyit.
Parti végén bevárjuk egymást, aki korábban végez, nézheti a többiek hol tartanak - ez most mintha nem teljesen működne, csak a végeredmények jelennek meg, de azok valóban folyamatosan, persze csak miután mi magunk végeztünk a partiban, így nem kell unatkozni.

Kétféle SportKO indítható most:

1) Robottal külön: ekkor a benevező emberek mind az 1-es székre kerülnek, külön asztalokra. Bár mindenki 2 robottal ultizik a saját zárt, kibicelhetetlen asztalánál, mégis ebben a formában minden ember valójában egymás ellen küzd, mivel így minden ember azonos lapot kap, teljesen egyidőben. A 2-2 robot csak "töltelék", nem is vesznek részt a versengésben, csak asszisztálnak az ésszerű ultizáshoz ahogyan tudnak, mínuszba is lemehetnek, akkor sem esnek ki. Az emberek viszont kiesnek, ha elfogy a VersenyZsetonjuk, és az az asztal meg is szűnik, így csökken a létszám, a végén párharc alakul ki, ami egyedi jelenség az ultiban, 2 asztalon küzd egymással az eddigi 2 legügyesebb ultis, míg végül 1 marad, a győztes! Opcionálisan persze egy plusz robotos asztallal is kiegészíthető, hogy 1 robot ellenfél is bekerülhessen az 1-es székre, igény esetén. Ez a robotos verzió az eddigi tapasztalataink alapján kiszámíthatóbb, észjátékabb, mindenki csak magának tud ártani rossz talonozással, rossz kontrával stb. A robotoknak köszönhetően gyorsabb is ez a típusú SportUlti.

2) Emberek egybe: alapvetően robotok nélkül, az asztalok mindhárom játékosa ember. Ez leginkább a robot-utálóknak való ;-) Kiszámíthatatlanabbá, színesebbé teszi a SportUltit, vad talonozásokkal, rossz kontrákkal nem csak magának árt valaki ebben a formában, de sajnos a játék belassulására is számítani kell, mivel minden osztás végén be kell várni a leglassabb embereket is. Ez a szintén kieséses SportUlti verseny akkor ér véget, ha 6 alá megy a létszám, tehát nincs már 2 asztalnyi társaság. Kiesések közben itt 4 fős asztalok is kialakulhatnak, ilyen esetben a kimaradó kibic VersenyZsetonja nem változik, mintha átlagos teljesítményt nyújtott volna épp. Ebben a verseny típusban is lehetnek azért robotok is, ha valaki indításkor megengedően bejelöli, és a verseny rajtjáig nem gyűlik össze a kitűzött 6 vagy 9 fő ember nevező. A verseny végén az győz, aki eddig a legtöbb VersenyZsetont gyűjtötte. Esetleges holtverseny esetén jelenleg az végez előrébb, akinek a gondolkodási ideje (partinkénti átlag) kevesebb. Később ezzel kapcsolatos szigorítás is elképzelhető, pl. aki nagyon lassú az eleve kieshet, mert elég romboló tud lenni, amikor pl. 80 ultis 2 lassúra vár 3 percet minden parti végén...

A normál KO-khoz, GrandPrix-khez így a lehető leghasonlóbb maradt a SportKO, ami fejlesztési szempontból is nagyon fontos, kérem vegyétek ezt figyelembe mielőtt kritikát fogalmaztok meg, és az esélytelenné válók is jobb ha kiesnek, mintsem kamikaze akcióval rontsák az észjátékot több partin át. Később az utónevezések is megoldhatók lesznek ebben a formában.

Pontozás:
Legtöbb 20 egység szerezhető illetve bukható egy partiban.
A +20 egységet úgy lehet megszerezni, ha mindenkinél jobbat teljesítesz.
Aki helyett a robot cselekszik egy partiban, az hátra sorolódik a mezőny végére, első alkalommal holtversenyben (megengedő, lehet teljes döntetlen is), következő alkalommal pedig önállóan legutolsó helyre (ezzel mindenképpen -20 egységet veszít, kivéve ha egy másik ugyanilyen robotozóval holtversenyes utolsó).
A nyert/vesztett egységek mindig megszorzódnak a JátékAlappal. Ez ugyanúgy mint normál KO versenyeken, x percenként növekszik az előírt ütemben. Tehát ha 5 percenként nő a "vak" (pókeres kifejezés, mivel az is kiesős versenyforma), akkor 1 helyett 2 lesz a tét szorzó 5 perc után, vagyis már nem +20 hanem +40 pont szerezhető / bukható. Ez szükséges ahhoz, hogy a verseny előbb-utóbb véget érjen. A fix időre illetve partiszámra menő versenyformákkal szembeni előnye pedig, hogy az esélytelenné válók nem maradnak játékban, nem tudják rontani komolytalan talonozással vagy kontrákkal stb a versenyt.
Mindenki azonos kezdő zsetonról indul, gyarapodni és fogyatkozni egyaránt lehet.
Később ez a módszer lehetővé teszi az utónevezést is.
Akinél több Ft eredményt értél el azonos lapból, azt legyőzted, ezért jár +1 győzelmi pont, fordítva -1, azonos Ft esetén pedig 0.
A győzelmi pontokat ezután átszámítjuk a +100% .. -100% intervallumba. Értelemszerűen, ha mindenkit legyőztél, az a +100%, ha van már döntetlened is valakivel, az kevesebb.
A +100% ér végül +20 egységet, a -100% pedig -20-at.
Mindezt a program szerencsére kiszámolja helyettünk és azonnal megjeleníti nekünk a partik végén.
Aki kibicként kimarad egy adott osztásból, annak nem változik a VersenyZsetonja, se nem nyer se nem veszít.

Más pontozási és lebonyolítási módszer az utónevezésen kívül azért is bajos lenne, mert akkor létszám függő lenne, hogy egy adott partiban hány pontot lehetne szerezni, akkor pedig az induló zseton mennyiséget is létszám arányosan kellene módosítgatni, ami kvázi kezelhetetlen, a verseny pedig tervezhetetlenné válna, lehet hogy 60 perc helyett 6 perc alatt érne véget egy átgondolatlanabb pontozással.
A kieséses jelleg megtartása is fontos az internetes ultiban, sőt ennek kiszámíthatatlan pillanata is, különben kamikaze akcióba kezdenének a teljesen esélytelenné váló, ám még mindig játékban maradt sporttársak - elrontva a többiek észjátékra törekvését.
A +-20 egység jól illeszkedik az ultis megszokásokhoz (ennyi egy teljesített piros ulti-parti; +pju), de kerekítési hibák előfordulhatnak - ezt a tapasztalat dönti majd el, hogy elhanyagolhatónak vehetők-e, szerintünk igen.

Példa:
5 asztalos a verseny, tehát 4 ellenféllel küzdök azonos induló lapokból, a végén 3 esetben azonos eredmény születik, 1 ellenfelet túlszárnyalok, akkor +25%-ot teljesítettem, ami +5 egység, és ha épp 2 a JátékAlap, akkor +10 pontot kapok mindezért.

Licit jelek, ki mit teljesített / bukott:
+ : teljesített (felvevőként)
# : elbuktatott (védőként, tehát a védőnek ez a jó)
- : elbukott (felvevőként)
~ : kifizetett (védőként)
Piros
Tök
Zöld
Makk
Teri : terített
Re
SzNél : színnélküli durchmarshoz
Színes : színes durchmarshoz
Cs : csendes
K. : kontra
R. : rekontra
Parti
40100
20100
100 : csendes 100
Ulti
4Ász
Duri : durchmars
Betli
Elfog : elfogott csendes ulti
(később várhatóan lesz még a sikertelen kontra elleni védelemnek is rövidítése, meg a betli/duri egyéni kontrálnak is)
A rövidítések szükségszerűek, hisz majd 30+ asztalos SportKO versenyek is lesznek várhatóan...

Példa kiírás részletek:
Védő1 Tök #K.Parti ~Ulti : elbuktatott kontra tök parti, kifizetett tök ulti
Felvevő +K.ReBetli : teljesített egszeresen (?) kontrázott rebetli
Védő2 ~SzNelTeriDuri : kifizetett színnélküli teriduri
Felvevő Zöld +Parti +Cs100 -K.4Ász +Ulti : teljesített parti csendes 100-zal és ultival, bukott kontra 4ásszal, mindez zöld színben

Valós példa:

Itt én a piros parti mellé csendes ultit is teljesítettem, pepe elbukta a partit, a robotnak meg egyik sem sikerült.


Kommentár nélkül, házi feladat ;-)


Első 30 asztalos (90 fős) SportGP teszt egyik eredmény táblázata.

A verseny után bárki akármeddig böngészheti, ki mit csinált az azonos osztásokból, minden parti visszanézhető mint eddig is.
A verseny végén automatikusan megkérdezi, visszanézed-e a partit.
Ha nem, több percig még mindig pótolhatod, elég csak a verseny nevére kattintani, és újra megkérdezi.
Menet közben is felírhatsz egy parti számot, vagy a PrintScreen gombbal képernyőmentést készíthetsz.
Miután behoztál egy partit visszanézésre, onnan már minden előző partit is vissza tudsz nézni a balfelső sarokban található kis kék nyilacskákkal, vagy a balra/jobbra nyíl gombokkal.
Ugyanitt a szimultán partikat is azonnal meg tudod tekinteni, hogy más asztalokon kik mit cselekedtek ugyanazokból a kiinduló lapokból.
Robotok nélküli verzióban jól jöhet az asztalok játékosainak elforgathatósága is.

Saját statisztikája, Toplistája van a SportUltiknak (de csak később kerül megjelenítésre, ha lesz rá plusz időm), a mentések élesen elkülönülnek a sima KO verseny statoktól és Normál asztalokétól is (partibér, átlag helyezés, gondolkodási idő stb).

A Magyar Ultiszövetséget is mi hoztuk létre, az ottani élő SportUltit is mi dolgoztuk ki. Elmondhatom, hogy a netes verzió még annál is sokkal élvezetesebb, mivel azonnal van eredmény visszajelzés, ki mit alkotott az azonos lapokból, verseny után pedig bármeddig lehet elemezni a partikat, visszanézni a szimultán osztásokat. Mint megszokhattátok, az ultistars.hu oldalon egyetlen talonozás sem maradhat titokban ;-) A Robotos verzió pedig jóval észjátékabb, pörgősebb.