Kezdőlap | Regisztráció | Zseton feltöltés | Statisztika | Térkép | Képfeltöltés | Cset
Kezdőlap | Szabálykönyv | Használat | Funkciók | Fejlesztések


Ulti szabálykönyv
A Magyar Ulti Szövetség ajánlása

Házi szabályok összefoglalója

  • Sima partit le lehet játszani.

  • Bármit be lehet dobni kontrával a legelején.

  • Védőjátékos által teljesített (vagy bukott) Csendes Ulti, Négy Ász és Durchmars közösen fizet; együtt sírnak / nevetnek.

  • Négy Ász játszható, de Durchmarssal nem kombinálható.

  • Az Ulti és a Négy Ász vállalások egyenrangúak, egymásra nem mondhatók.

  • Az adu hetest Ulti vállalásnál is bármikor ki lehet játszani.

  • Kontrázni és Rekontrázni lehet - további hazárd jellegű kontra fokozatok nincsenek.

  • Csendes száz elérhető több jelentéssel is, pl. 40 és két 20 plusz két tízes ütés.

  • A Parti értéke 1, Csendes Százzal 2, ez Kontra Partival 4, Rekontra Partival pedig 6 pont.

  • A Durchmars és Terített Durchmars licit színjátékos, a tízes helye: Ász, X, Király. Ez kombinálható 40-100, 20-100, Ulti licitekkel.

  • Adu nélküli Durchmars fokozatok: Színnélküli Durchmars, Redurchmars (dupla értékű), Színnélküli Terített Durchmars. Ezek nem kombinálhatók semmivel, a tízes helye pedig: Alsó, X, IX. Vigyázat, a Piros Durchmars természetesen azt jelenti, hogy piros az adu! Ha pedig valaki nem mondja be, hogy színnélküli, akkor evidens hogy színes Durchmarsot vállalt.

  • A Betli játék fokozatai: Betli, Rebetli (dupla értékű), Terített Betli. Piros Betli nincs, hiszen nem lehet piros az adu.


  • Részletes szabálykönyv

    A játék kezdete
    A játékhoz szükség van egy 32 lapos magyar kártyára Ultizni egyszerre 3 játékos tud. Ha beszáll egy negyedik, akkor valaki mindig kimarad a játékból, és csak a lapokat osztja szét. Osztáskor az osztótól jobbra ülő játékos 12 lapot kap, a másik kettő 10-et. Mindenki csak a saját lapjait láthatja. Általában 6-5-5-6-5-5, vagy 5-5-5-5-5-5-2, netán 7-5-5-5-5-5 arányban szokás kiosztani a lapokat. A játék tehát az óramutatóval ellentétes irányba halad.

    Licit
    Osztás után megkezdődik a licitálás. Akinek sok (12) lapja van, le kell tennie 2 lapot talonként -úgy, hogy más ne lássa, mit tesz le-, és választhat a bemondások egyikéből. Így ő lesz a felvevő. A következő játékos ekkor eldönti, hogy benyúl-e a talonért, vagy passzol. Ha benyúl, akkor felveheti az asztalon fekvő talon lapjait (elrabolhatja azt), és kicserélheti, majd egy nagyobb értékű bemondást mindenképpen köteles vállalni, így ő lesz az új felvevő. Ha passzol, akkor nem nyúlhat a talonhoz sem, a felvevő pedig marad az előző játékos. A licitkör addig folytatódik így, amíg a felvevő is úgy nem dönt, hogy passzol ahelyett, hogy saját vállalásánál erősebbet mondana. Emiatt nevezzük önrablós ultinak ezt a változatot, melyben a felvevők igazi válallásuk helyett először kisebb értékűeket is hazudhatnak.

    Bemondások

    Adujátékok
    Adujátékokban a lapok erősorrendje: Ász, X, Király, Felső, Alsó, IX, VIII, VII.

    Parti (jele: j)
    Adujáték, a felvevő akkor teljesíti, ha több pontértéket szerez, mint ellenfelei összesen.
    Értéke: 1 pont
    Csendesen nem teljesíthető
    Önmagában is lejátszható figura. Ultival és Négy Ásszal lehet kombinálni. 40-100, 20-100, Durchmars fokozatok, Betli fokozatok nem mondhatók mellé.
    Szerezhető pontok:
    Minden ász és tízes lap 10 pont
    Az utolsó ütés megszerzője további 10 pontot kap
    Negyven jelentés (adu felső és király a kézben, bejelentve) 40 pontot ér
    Húsz jelentések (nem adu színből egyszínű felső és király a kézben, bejelentve darabszámuk) 20 pontot érnek
    A talonban levő ászok és tízesek az ellenjátékosok közös ütéseit gyarapítják

    40-100 (jele: 4)
    Adujáték, a felvevő akkor teljesíti, ha van egy negyvene, és mellé legalább 60 pontértéket szerez.
    Értéke: 4 pont
    Csendesen nem teljesíthető
    Önmagában is lejátszható figura. Ultival, Négy Ásszal és Durchmars fokozatokkal (Négy Ász nélkül) lehet kombinálni. Parti, 20-100, Betli fokozatok nem mondhatók mellé.
    Szerezhető pontok:
    Minden ász és tízes lap 10 pont
    Az utolsó ütés megszerzője további 10 pontot kap
    Húszat és negyvenet nem lehet jelenteni
    A talonban levő ászok és tízesek az ellenjátékosok közös ütéseit gyarapítják

    20-100 (jele: 2)
    Adujáték, a felvevő akkor teljesíti, ha van egy húsza, és mellé legalább 80 pontértéket szerez.
    Értéke: 8 pont
    Csendesen nem teljesíthető
    Önmagában is lejátszható figura. Ultival, Négy Ásszal és Durchmars fokozatokkal (Négy Ász nélkül) lehet kombinálni. Parti, 40-100, Betli fokozatok nem mondhatók mellé.
    Szerezhető pontok:
    Minden ász és tízes lap 10 pont
    Az utolsó ütés megszerzője további 10 pontot kap
    Húszat és negyvenet nem lehet jelenteni
    A talonban levő ászok és tízesek az ellenjátékosok közös ütéseit gyarapítják

    Ulti (jele: u)
    Adujáték, a felvevő akkor teljesíti, ha az adu hetessel megszerzi az utolsó, 10. ütést.
    Értéke: 4 pont
    Csendesen is teljesíthető és el is bukható, akár a védők egyikének részéről is, ekkor értéke: 2 pont
    Védő által teljesített, vagy bukott csendes ulti kifizetési módja közös, tehát a felvevő fizet mindkettejüknek, vagy fordítva.
    Önmagában nem játszható, kombinálni kell a következő licitek valamelyikével: Parti, 40-100, 20-100, Durchmars egyik fokozata. Kombinálható ezen felül Négy Ásszal is, ha nincs Durchmars fokozat a vállalásban.
    Ha a felvevő elbukja, ultimóbuktatási különdíjat is fizetnie kell, mely 4 pont kontráktól függetlenül, csendesen pedig fejenként 2 pont.

    Négy Ász (jele: a)
    Adujáték, a felvevő akkor teljesíti, ha mind a négy ászt ütéseivel megszerzi.
    Értéke: 4 pont
    Csendesen is teljesíthető, ekkor értéke: 2 pont
    A talonba tett ászt a védők egyike sem számolhatja el csendes négy ász teljesítéséhez.
    Védő által teljesített csendes négy ász kifizetési módja közös, tehát a felvevő fizet mindkettejüknek.
    Önmagában nem játszható, kombinálni kell a következő licitek valamelyikével: Parti, 40-100, 20-100. Kombinálható ezen felül Ultival is. Durchmars fokozatokkal nem kombinálható, csendesen sem.

    Durchmars fokozatok

    Durchmars (jele: d)
    Adujáték, a felvevő akkor teljesíti, ha minden ütést megszerez.
    Értéke: 6 pont
    Csendesen is teljesíthető, ekkor értéke: 3 pont
    Védő által teljesített csendes durchmars kifizetési módja közös, tehát a felvevő fizet mindkettejüknek.
    Önmagában is játszható figura, kombinálni lehet a következő licitekkel: 40-100, 20-100, Ulti. Négy Ásszal nem kombinálható, csendesen sem.

    Terített Durchmars (jele: td)
    Adujáték, a felvevő akkor teljesíti, ha minden ütést megszerez. Ezen felül, az első ütés elvitele után mindenki köteles teríteni lapjait, színek szerint rendezett sorrendben.
    Értéke: 12 pont
    Csendesen nem teljesíthető
    Önmagában is játszható figura, kombinálni lehet a következő licitekkel: 40-100, 20-100, Ulti. Négy Ásszal nem kombinálható, csendesen sem.

    Színnélküli játékok
    Színnélküli játékokban a lapok erősorrendje: Ász, Király, Felső, Alsó, X, IX, VIII, VII.

    Színnélküli Durchmars fokozatok

    Színnélküli Durchmars (jele: nd)
    Színnélküli játék, a felvevő akkor teljesíti, ha minden ütést megszerez.
    Értéke: 6 pont
    Csendesen nem teljesíthető
    Csak önmagában játszható figura
    Mihelyst elbukik, a lejátszás nem folytatható tovább

    ReDurchmars (jele: ed)
    Színnélküli játék, a felvevő akkor teljesíti, ha minden ütést megszerez.
    Értéke: 12 pont
    Csendesen nem teljesíthető
    Csak önmagában játszható figura
    Mihelyst elbukik, a lejátszás nem folytatható tovább

    Színnélküli Terített Durchmars (jele: ntd)
    Színnélküli játék, a felvevő akkor teljesíti, ha minden ütést megszerez. Ezen felül, az első ütés elvitele után mindenki köteles teríteni lapjait, színek szerint rendezett sorrendben.
    Értéke: 24 pont
    Csendesen nem teljesíthető
    Csak önmagában játszható figura
    Mihelyst elbukik, a lejátszás nem folytatható tovább

    Betli fokozatok

    Betli (jele: b)
    Színnélküli játék, a felvevő akkor teljesíti, ha nem szerez ütést.
    Értéke: 5 pont
    Csendesen nem teljesíthető
    Csak önmagában játszható figura
    Mihelyst elbukik, a lejátszás nem folytatható tovább

    ReBetli (jele: eb)
    Színnélküli játék, a felvevő akkor teljesíti, ha nem szerez ütést.
    Értéke: 10 pont
    Csendesen nem teljesíthető
    Csak önmagában játszható figura
    Mihelyst elbukik, a lejátszás nem folytatható tovább

    Terített Betli (jele: tb)
    Színnélküli játék, a felvevő akkor teljesíti, ha nem szerez ütést. Ezen felül, az első ütés elvitele után mindenki köteles teríteni lapjait, színek szerint rendezett sorrendben.
    Értéke: 20 pont
    Csendesen nem teljesíthető
    Csak önmagában játszható figura
    Mihelyst elbukik, a lejátszás nem folytatható tovább

    Kiegészítés a bemondásokhoz

    Csendes 100 (jele: c1)
    Csak csendesen teljesíthető
    Parti vállalás esetén, a felvevő, vagy a két védő együtt akkor teljesíti, ha jelentéseivel (20, 40) és ütéseivel legalább 100 pontértéket szerez.
    Elszámolása: kontra nélkül a Partival együtt összesen 2 pont, kontra parti esetén 4 pont, rekontra parti esetén 6 pont számolandó.
    Szerezhető ütéspontok: mint a Parti esetén

    Lejátszás

    A licitkör végeztével a lejátszással folytatódik a játék. Meg kell azonban jegyezni, hogy itt a felvevő rögtön bedobhatja lapját, ekkor minden vállalását kontrával köteles megfizetni játékostársai számára. Ellenkező esetben is a felvevő akciója következik. A lejátszás során minden játékos lehív egy-egy lapot. Mivel mindenkinél 10 lap van, összesen 10 körre bonhtaó a lejátszás. Az első körben a lapok kihívása előtti pillanatban kell közölni a jelentéseket - húszak száma, negyven, védők kontrái. Ha volt kontra, akkor a felvevő rekontráját illetve passzát meg kell várni. Ezután lehet eltenni az első kör 3 lapját, vagyis az első ütést.
    Az ütést az szerzi, aki a szabályoknak megfelelően a legerősebb lapot tette le. Az ulti játékszabályai alapján színre színt kell tenni, felülütni kötelező, és ha nincs az adott színből, akkor adut kell tenni. Részletesen:
    (1) Az első játékos bármely lapját lehívhatja, ez lesz a hívott lap.
    (2) A következő játékosok kötelesek a hívott lappal egyező színű lapot tenni az ütésbe, ha rendelkeznek ilyennel.
    (3) A következő játékosok kötelesek adut tenni az ütésbe, ha nem rendelkeznek a hívott színnel. Adu hiányában bármit tehetnek az ütésbe.
    (4) Az előző, fontosabb szabály betartása mellett a következő játékos köteles megszerezni az ütést, ha képes rá. Ez a felülütés, vagy íberelés szabálya, melyet kezdő játékos nehezen alkalmaz készségszinten. Színre színt tehát mindenképpen köteles tenni ha tud, de ezen felül nagyobb lapot kell hívnia.

    a nagyon nagyon távoli jövőben folytatódik...

Utolsó frissítés: Mon Mar 02 12:18:17 2009 Látogatók száma: 767737